І адвокат тут як тут. Відтепер вимагати безплатного захисту можуть навіть ті громадяни, яких затримали як свідків адмінпорушення.

9 августа 2013 | ПРАВОВА ДОПОМОГА | Нет комментариев |

З 1 січня в Україні, відповідно до нового кримінально-процесуального кодексу, запрацювали Центри з надання безплатноївторинної правової допомоги. Хто має право до них звернутися і як?

Андрій ВишневськийПроцедуру пояснив Андрій Вишневський, директор Координаційного центру з надання правової допомоги.

- У чому полягає суть роботи 27 нових центрів з надання безоплатної правової допомоги населенню?

Гарантованого державою захисника тепер призначає незалежна від правоохоронних органів установа — Центр із надання безоплатної правової допомоги. З 1 січня кожна особа, затримана за підозрою у вчиненні злочину, протягом двох годин з моменту фактичного арешту "автоматично" отримує можливість скористатися послугами адвоката, наданого державою. Притім відмовитися від захисника затриманий може тільки в його присутності, склавши письмову заяву.

- Йдеться лише про людей, затриманих за підозрою у вчиненні кримінального злочину?

Ні. Таке право тепер мають і ті люди, щодо яких застосували адміністративне затримання або адмінарешт.

- Хто може надавати повідомлення про затримання особи за єдиним номером 0-800-213-103?

Насправді громадянам не слід телефонувати за цим номером. Орган, який затримав громадянина, сам повинен звернутися до нас по адвоката для нього. Водночас, на юридичні консультації за цим номером розраховувати не слід.

- Як виглядає процедура призначення адвоката?

Центри з надання безплатної правової допомоги мають контракти з більш як двома тисячами адвокатів, відібраних протягом 2012 року на двох конкурсах. Ці адвокати перебувають на цілодобовому чергуванні, і негайно виїжджають до затриманих осіб за дорученням центрів. Протягом години після свого призначення адвокат повинен прибути на місце та невідкладно доповісти про це Центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

- А якщо правоохоронці не захочуть телефонувати до центру, щоб до затриманого прибув адвокат?

То слід вимагати у службових осіб органу, який провів затримання, інформацію про те, яке прізвище адвоката, призначеного державою, і коли точно він прибуде. Вони такою інформацією володіють. В екстрених випадках порушення права на гарантованого державою захисника сама затримана особа або її законні представники можуть телефонувати на згаданий єдиний номер. Цю інформацію Центр обов’язково перевірить, і забезпечить право на захист.

- Хто такі "законні представники", що також мають право телефонувати на цю лінію?

Такими представниками можуть бути батьки (усиновлювачі), опікуни чи піклувальники особи, інші повнолітні близькі родичі чи члени сім’ї, а також представники органів опіки і піклування, установ і організацій, під опікою чи піклуванням яких перебуває неповнолітній, недієздатний чи обмежено дієздатний.

Що ж стосується повнолітніх дієздатних громадян, то, якщо після їх затримання рідні довго не мають звістки про стан людини і про те, чи має вона адвоката, вони можуть звернутися із відповідною заявою до прокуратури. Там таку заяву зобов’язані перевірити.

Де той єдиний центр?!

Кабмін затвердив Порядок ведення Реєстру адміністративних послуг

Завдяки Порядку ведення Реєстру адміністративних послуг, в Україні мас бути створена єдина комп’ютерна база даних про адмінпослуги, які надають відповідні органи.

Будь-який громадянин зможе переглянути перелік таких послуг, а також подивитися, які органи надають їх, довідатися, скільки коштує кожна (якщо вона не безплатна), на підставі яких документів існує певна послуга.

Ігор Коліушко- Укрдержреєстр (центральний орган виконавчої влади в системі Мін’юсту з власними територіальними органами) є новим адміністративним монстром, – вважає Ігор Коліушко, голова правління Центру політико-правових реформ. — Зберігши за ним тримання баз даних (реєстрів), самі адміністративні послуги, наприклад, із реєстрації суб’єктів господарювання, нерухомості слід повернути місцевому самоврядуванню.

- Які незручності відчувають люди у сфері адмінпослуг?

Сьогодні, на жаль, склалася ситуація, що навіть базові адміністративні послуги дуже розпорошені територіально. Людині треба ходити по всьому місту, щоб знайти фонд соціального захисту, пенсійний фонд, державного реєстратора, податкову інспекцію, ДАІ чи паспортиста. Все це створює незручності для громадян.

Аби вирішити цю проблему, відповідно до ухваленого у вересні 2012 року закону "Про адміністративні послуги", в Україні мають бути створені Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП). З 2014 року в усіх районних центрах та містах країни повинні запрацювати більше 700 таких ЦНАП, тобто інтегрованих офісів, де громадяни (і суб’єкти господарювання) зможуть отримати більшість необхідних їм адмінпослуг.

- Які проблеми ви бачите у зв’язку з виникненням таких єдиних офісів?

- Закон про адміністративні послуги прямо передбачає, що ЦНАП обов’язково утворюються міськими радами та районними державними адміністраціями, тобто це єдині офіси для міст та
районів. Ніяких інших ЦНАП на цих рівнях існувати не може. Якщо ДАІ МВС, Державна міграційна служба, Державна реєстраційна служба (з системи Мін’юсту) матимуть кожен свій
офіс, то ідея ЦНАП і взагалі вся реформа системи адміністративних послуг виявиться проваленою. Адже реформа проводиться насамперед для зручності і доступності послуг для споживачів,
чого можна досягти, створюючи лише інтегровані (єдині) офіси.

Крім того, проведення ефективної адміністративної реформи неможливе без фактичної децентралізації повноважень, про яку багато говорить влада, але насправді тенденції є протилежними (централізаторськими).

Нагадаємо, що у всіх демократичних країнах базові адміністративні послуги надають саме органи місцевого самоврядування, а не міліція (поліція) чи органи Мін’юсту. Насамперед тому, що саме владі міста (чи іншої громади) потрібно знати, скільки тут проживає мешканців, скільки є транспортних засобів тощо. А ще тому, що саме на владу міста (а не на столичного чиновника) громадянин має найефективніший вплив, тож і якість послуг може вимагати найвищу.

Незабаром буде видно, хто виграє і в цій реформі — громадяни, які потребують доступніших і якісніших адміністративних послуг, чи бізнес-чиновники, які розбудують владні (відомчі) мережі органів і офісів.

Світлана Олійник

 



Добавить комментарий

 

Архів сайту по місяцям:

Архів сайту по рокам: