Гострі кути похоронної справи

22 января 2015 | АКТУАЛЬНА ТЕМА | 5 коммент. | №3(982)

Ще років десять тому похорони були для кожної сім’ї як стихійне лихо. Мало того, що серце крається від неповторної втрати рідної людини, а ще тяганина з оформленням довідок, дозволів, десь треба шукати копачів, яким відвезти на кладовище могорич, виписати на якомусь підприємстві машину, щоб везти небіжчика, найняти кухарок або попросити сусідок, аби приготували поминальний обід. Було так, що змішувались докупи запахи ладану і смажених котлет, бо все відбувалося в одному домі одночасно.

Коли в Охтирці з’явилися ритуальні служби, всі з полегшенням зітхнули. Тепер їх в Охтирці п’ять і є серед кого обирати. Однак не все так добре у «датському королівстві». Які проблеми існують у сфері похоронної справи, ми з’ясовували на засіданні круглого столу в редакції газети «Роксолана-максі».

Круглий стіл

Для обговорення були запрошені перший заступник міського голови Григорій Юрко, начальник відділу персоніфікованого облік у управління соцзахисту населення Галина Таран, заступник директора КП «Благоустрій» Сергій Чижик, завідуюча конторою похоронного обслуговування Лілія Шиленко, депутат міської ради, голова міської ради ветеранів Володимир Троценко та фізичні особипідприємці, які займаються організацією ритуальних послуг – Дмитро Сушко, Надія Барановська, Володимир Марковський, Вікторія або Олег Сікун, керуючий справами поховальної служби «Траур» Ігор Корабельський. Не з’явилися Володимир Марковський і представник сім’ї Сікун.

? Хто у нашому місті є головним по організації діяльності у справі поховання, контролює дотримання порядку захоронення, утримання кладовищ?

Г.Юрко: – Похоронна справа регламентується відповідним законом України, яким зобов’язано органи місцевого самоврядування вирішувати питання про відведення земельних ділянок для організації місць поховань, забезпечувати утримання їх в належному стані, створювати ритуальні служби, вирішувати питання про надання за рахунок коштів місцевих бюджетів ритуальних послуг в зв’язку з похованням самотніх громадян, ветеранів війни та праці, а також інших категорій малозабезпечених громадян. Крім того, місцева влада зобов’язана контролювати дотримання законодавства стосовно захисту прав споживачів у частині надання суб’єктами господарювання ритуальних послуг та реалізацію ними предметів ритуально належності.

В Охтирці ці обов’язки покладено на комунальне підприємство «Благоустрій», при якому створена контора поховального обслуговування. На території міста офіційно числиться чотири кладовища: Успенське, Миколаївське, Соборне і Юріївське. Тільки останнє відкрите для нових захоронень, на решті поховання дозволяються в межах родинних захоронень, якщо є місце. Ще існують так звані стихійні кладовища в кінці вул.Фрунзе за «ракушкою» і в селі Залужани. Хоча кладовища є і в приміських селах, які територіально належать до Охтирки. Чомусь так склалося, що міська влада не брала їх під свою опіку і я вважаю це недоліком. Будемо виправляти ситуацію.

? Звичайно, давно пора це робити, адже там хоронять людей без будь-яких дозволів, документів, без контролю. А що робиться для того, аби розширити територію існуючих кладовищ, адже, дійсно, уже засипають канави, які здавна відмежовували їх територію, і там копають могили?

Г.Юрко: – Це також стало нагальною проблемою. Ще у 2006 році міський голова Ірина Демченко звернулася до голови управління лісового господарства у Сумській області з проханням надати дві земельні ділянки державного лісового фонду ДП «Охтирський лісгосп» для розширення існуючих цвинтарів. Була позитивна відповідь про надання згоди на передачу частини земель площею 2 гектари біля Соборного кладовища (по другий бік об’їзної дороги) та 2 гектари біля Юріївського кладовища, далі вглиб лісу. Цей лист-погодження є, на ньому – резолюція: «Вавенко А.Б. Терміново розпочати роботу з питання облаштування цвинтарів». Однак минуло, як бачите, більше 10 років і справа не зрушилася з місця. Зараз ми знову повернулися до цієї теми і ведемо перемовини з лісгоспом про передачу цих земельних ділянок у постійне користування міській раді з вилученням їх із складу держлісфонду, очищенням від дерев і викорчовуванням пеньків. За рахунок коштів міського бюджету потім буде проведене планування територіїї.

? Що входить у обов’язки контори похоронного обслуговування?

Л.Шиленко: – Ми здійснюємо контроль за кладовищами і наданням ритуальних послуг. У нашому підрозділі працює чотири доглядачі, які закріплені за кожним цвинтарем. Вони постійно знаходяться на ввіреній їм території, слідкують за порядком, надають дозвіл на копання могили при наявності свідоцтва про смерть, повинні бути присутніми при захороненні, аби яму викопали належного розміру, щоб при цьому не пошкодили сусідні могили. Хоча при нинішній щільності захоронень це дуже складно. Не дивлячись на те, що на кладовищах заборонено ставити оградки, люди все одно їх ставляють, захоплюють поряд землю для наступних сімейних захоронень, хоча закон дозволяє зарезервувати тільки одне місце. От і виходить дуже часто, щоб донести труну до викопаної ями, треба кружляти по всьому кладовищу, аби знайти прохід між могилами. А якось одна 85-річна бабуся розповіла, що років 50 тому насипала по всьому кладовищу до двадцяти горбочків і вже практично усі знадобилися для поховання своїх рідних. Скільки ще таких горбочків насипано на «запас», ніхто не знає. Не будеш же під кожним розривати, чи є там захоронення, чи ні.

? На яких умовах КП «Благоустрій» співпрацює з приватними похоронними службами?

С.Чижик: – У нас заключені договори з п’ятьма приватними підприємцями, які займаються ритуальними послугами. До них є певні санітарні вимоги, прописані законодавством, щодо спецтранспорту, організації похорон і т.д. Вони допомагають нам утримувати кладовища. Наприклад, за власні кошти на кожному цвинтарі збудували туалети.

? Що ще планується зробити?

Г.Юрко: – У цьому році з міського бюджету буде виділено 250 тис. грн. на будівництво огорожі Соборного кладовища від вулиці Ярмарочної.

? Чи ведеться якийсь облік захороненням?

Л.Шиленко: – Я пропрацювала у цій службі вже 21 рік. Раніше ніякого обліку не було. Тільки у 2005 році вперше провели інвентаризацію кладовищ і після того почали вести реєстраційні книги захоронень та встановлення пам’ятників. До речі, щоб встановити або замінити пам’ятник потрібно також братии дозвіл у нашій службі.

? Наявність п’яти поховальних служб у місті для населення є непоганим фактором, адже це не дозволяє нікому бути монополістом і диктувати свої ціни. А чи є при цьому ознаки недобросовісної конкуренції?

Д.Сушко: – Є. Нещодавно стався такий прикрий випадок. Привіз на Успенське кладовище копачів копати яму, а якісь незрозумілі люди не відчиняють ворота цвинтаря і не пускають на територію, мовляв, без відома доглядача ніхто не має права нічого робити.

Л.Шиленко: – Так, був такий випадок, я його відразу врегулювала, сама приїхала, відчинила замок і показала місце для могили. Доглядач Олег Сікун отримав усну догану.

І.Корабельський: – Давайте називати речі своїми іменами. Доглядач цього кладовища Олег Сікун, він же депутат міської ради, він же неофіційний підприємець з ритуальної справи, адже цей бізнес зареєстрований на його дружину. Хто небуть бачив, щоб він по кладовищу з мітлою ходив, прибирав? Це за нього роблять інші люди. А він веде несумлінну конкуренцію ,з цього приводу я особисто не один раз звертався до прокуратури.

? І що?

І.Корабельський: – Нічого. Одні відписки.

! – Як кажуть, для реклами своєї справи всі методи хороші. І навряд чи в цьому можуть допомогти взаємні звинувачення. Тут не допоможуть прокуратура чи міліція – якість надання послуг, їх спектр, людяне відношення, ну і, звичайно ж, помірність у цінах – ось що відіграє основну роль у виборі надавача таких специфічних послуг.

Н.Барановська: – До інших своїх колег у мене немає ніяких претензій. Навпаки, іноді навіть виручають. У мене немає катафалка, я надаю тільки послуги з ритуальної атрибутики, організації похорон, але якщо замовляють весь спектр послуг – від копки ями, домовленості зі священиком, поминки, транспорт, то Дмитро Сушко ніколи не відмовляє – дає катафалк в оренду. Та й ціни у нас не дуже різняться – десь гривень на 20.

В.Троценко: – Я не раз був за кордоном і бував там на кладовищах. Це небо і земля у порівнянні з нашими. Там ніяких оградок, ніяких столів, все чітко і зрозуміло. Ведеться облік захоронень і доглядач завжди покаже, де знаходиться потрібна могила. До такого порядку треба і у нас прагнути, хоча б на новостворених цвинтарях не допускати хаотичних захоронень. А ще треба провести ремонт дороги по вул.Транспортній, бо до Юріївського кладовища неможливо під’їхати. Знаю, що в міському бюджеті кошти на цей рік заплановані на ремонт, тож треба відразу по весні приступати до робіт

? Чим держава може допомогти у похованні?

Г. Таран: – Управлінням соціального захисту населення проводиться виплата компенсацій особам, які здійснили поховання окремих категорій громадян. Особам, які здійснили поховання учасників бойових дій та інвалідів війни, виплачується компенсація у розмірі 1000 грн. (за рахунок коштів обласного бюджету). Щоб отримати компенсацію особа, яка здійснила поховання учасника бойових дій чи інваліда війни, повинна надати такі документи: заяву, копію свідоцтва про смерть, копію пільгового посвідчення, довідку з останнього місця проживання померлого. Виплачується також допомога на поховання осіб, які на день смерті не досягли пенсійного віку та не працювали, не перебували на службі, не зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні у розмірі 500 грн. з міського бюджету. Для оформлення цього виду допомоги необхідно звернутись до управління соціального захисту населення із заявою та надати відповідний перелік документів. Допомога виплачується протягом 6-и місяців з дати смерті. Ми щорічно проводимо моніторинг цін на мінімально необхідний перелік ритуальних послуг: копання могили; винос та опускання труни, засипання могили; вартість труни з оббивкою; послуги катафалку та супроводжувального автобусу, вартість таблички або хреста; вінок зі стрічкою; доставка ритуальної атрибутики та померлого. У 2014 році вартість зазначених вище послуг становила мінімум 1290 грн., станом на січень 2015 року – 1500 грн.

Ред.: Висновків з отриманої за круглим столом інформації напрошується чимало і міській владі дійсно є над чим попрацювати, а не робити вигляд, ніби проблем не існує.

 

 



Комментарии (5)

 

  1. Пионер пишет:

    А в Суми як попав.Так Тiроль.Вража кожен закуток.Все таке нове,красиве та чисте.Аж нiяково))))

  2. пассажир пишет:

    ПОХОРОННОЕ БЮРО – это визитная карточка нашего города!
    Усиливает эффект памятники, которые на территории вокзала и продаются.
    Все это вместе взятое – какбы говорит каждому уезжающему: “В добрый путь!”, а приезюающим: “Добро пожаловать!”

    Позор нашему руководству города.

  3. Сумы пишет:

    А самое главное, что бросается в глаза когда приезжаешь в город Ахтырка это ПОХОРОННОЕ БЮРО и памятники, памятники,… ух, аж мурашки по коже, ну и город. Грод-похорон. Везде грязно, поломано и т.д. Ужас!.

  4. ІРИНА пишет:

    чому міська рада не хоче слухать людей які їх обирали??? чому в Охтирці хочуть прийняти максимальні ставки податку на нерухомість??? чому віддділ економіки і заступник міського голови Івах не виконують свої прямі обовязки??? чому ніхто не захотів поспілкуваться з підприємцями до прийняття рішень на сессії??? чому всі підприємці організовано йдуть до міської ради у вівторок на сессію протестувати проти їх економічного знищееня??? ЧОМУ???????????????????????

  5. Ирен пишет:

    Коли буде люстрація??? Юрку і валюші поповіч давно вже пора до землі привикати, а іх від кресла не відірвиш))) З такими кадрами щодня панахидою пахне на весь місьвиконком!!!

Добавить комментарий

 

 

Архів сайту по місяцям:

Архів сайту по рокам: