Країна на порозі змін. Щоб не перетворити граблі на герб України

12 июня 2015 | АКТУАЛЬНА ТЕМА | Нет комментариев | №23(1002)

Гряде адміністративно-територіальна реформа. Одні чекають її з оптимізмом, інші – з песимізмом. Інстинктивна пересторога всіляких реформ закладена в ментальності колишньої «радянської людини», адже досить часто вони закінчувалися погіршенням соціальних стандартів, або й зовсім перетворювалися на відверту брехню.

Охтирський район

Особливо будь-яких укрупнень адміністративно-територіальних одиниць бояться жителі сіл, адже це віддаляє від них центри надання послуг, а при відсутності надійної транспортної мережі створює масу незручностей. Колись укрупнення колгоспів призвело до зникнення багатьох сіл та хуторів. Тепер знову пропонується ліквідувати райони, створити одну сільську раду на кільканадцять сіл. Спробуємо розібратися, що саме має змінитися зі створенням нових адміністративно-територіальних одиниць?

Наша довідка

Реформа місцевого самоврядування і адміністративно-територіального устрою стартувала з прийняттям закону про добровільне об’єднання територіальних громад в Україні. Вона проводиться з метою децентралізації влади, тобто передачі повноважень громадам. Об’єднання громад проводитиметься по затвердженій Кабміном методиці з урахуванням історичних, географічних, соціально-економічних особливостей, розвитку інфраструктури, фінансового забезпечення адміністративно-територіальних одиниць. Згідно з методикою, відстань від центру громади до самого віддаленого населеного пункту повинні бути такою, щоб у межах 30 хвилин туди могла доїхати пожежна команда, швидка допомога, міліцейський патруль.

В законі чітко сказано: межі області не порушуються. Всі об’єднання повинні відбуватися в межах регіону і, бажано, в межах районів.

Вимог щодо максимальної чи мінімальної кількості населених пунктів, які б формували громаду, немає. Та це має бути така громада, яка була б спроможна заробляти кошти на свої витрати.

Передбачається, що в результаті реформування кількість регіонів – це теперішні області – залишиться незмінною. Що ж до повітів, то їх має бути 130 на всій території країни (зараз у нас 490 районів).

Сумський регіон

Сьогодні на Сумщині 18 районів, 7 міст обласного підпорядкування і 8 – районного значення, 20 селищних і 384 сільських ради. Всього 437 громад. На розгляд депутатів обласної ради виносилася пропозиція про створення 53 об’єднаних самодостатніх територіальних громад. У Краснопільському, Кролевецькому, Путивльському і Шосткинському районах вирішили створити по одній громаді. У Білопільському, Буринському, Великописарівському, Липоводолинському, Середино-Будському і Тростянецькому районах – по дві. В Лебединському, Охтирському і Ямпільському – по три. Роменський район запропонував створити 4 громади, Глухівський, Конотопський, Недригайлівський – 5, Сумський – 9. Таким чином вийшло 53 громади. Статус населених пунктів не змінюється: село залишається селом, селище – селищем, місто – містом.

Охтирський район

БубликЯка перспектива району, розповідає виконуючий обов’язки голови райдержадміністрації Роман Бублик:

Охтирський район передбачається поділити на 3 обєднані громади з центрами в Охтирці, Чупахівці і Груні, хоча можливі і зміни за побажанням мешканців цих територій.

Об’єднана громада створюватиме свій виконавчий комітет і скликатиме свою сесію. Сільських голів і мерів замінять старости. Вони будуть обиратися згідно із законом про вибори, до якого зараз готуються зміни.

Кількість старост їхні повноваження та посадові обов’язки на кожний населений пункт визначатиме громада. Наприклад, невелике село може мати одного старосту, або один староста може бути на декілька невеликих сіл. А у населеному пункті з великою кількістю мешканців, крім старости може бути секретар, діловод і т.д.

- Що матимуть громади від цього реформування?

- В бюджетних питаннях об’єднані громади будуть мати такі ж повноваження, як і міста обласного значення, тобто зможуть перейти на прямі стосунки з держбюджетом. Це передбачає додаткові фінансові ресурси. Зокрема, в місцеві бюджети зараховуватиметься 60% податку на прибуток фізосіб, 100 % єдиного податку і податку на прибуток підприємств. Обєднанні громади отримають право самостійно встановлювати ставки земельного податку. При цьому до юрисдикції кожної ради, на відміну від сьогоднішьлї ситуації, передаються всі землі громади, в тому числі і за межами населених пунктів. За місцевими бюджетами збережуться і такі джерела надходження як місцеві податки і збори.

До центрів об’єднаннях громад будуть перенесені з райцентру пункти надання ряду послуг: адміністративних, соціальних та інших, зокрема, представництва пожежних, правоохоронних, санітарно-епідеміологічних служб, соціальних служб.

- Що залишиться на районному рівні?

- Райони чи повіти виконуватимуть чотири завдання. Це утримання загальної комунальної власності, транспортне забезпечення між об’єднаннями територіальними громадами, утримання лікарні і шкіл-інтернатів. Решта передається в громаду.

- Який механізм проведення цієї реформи?

- Мова йдеться про добровільне об’єднання громад, але на рівні їх самодостатності. Перспективний план повинна схвалити обласна рада, а потім затвердить Кабмін. Тільки після цього може початися реальне обєднання громад і проведення місцевих виборів.

Проект перспективного плану адмінреформування розроблявся обласним офісом реформи по кожному району і в цілому був представлений на сесії облради, однак депутати визнали його не повністю продуманим і не проголосували. До кінця червня є ще час для детальнішого обговорення проекту в громадах. Планується, що в кінці червня – на початку липня знову збереться сесія облради і це питання вирішиться остаточно.

Крім того 12 червня у нас відбудеться кущовий семінар з перспективи адмінреформ, який ініціював регіональний офіс реформ у сфері місцевого самоуправління, децентралізації повноважень органів виконавчої влади. Я сподіваюсь, що більшість питань, які виникають у представників громад, вдасться з’ясувати.

Охтирка

Охтирка теж, згідно з перспективним планом, може стати центром громади, до якої увійдуть Чернеччина, Хухра, Бугрувате, Високе, Сонячне, Пологи. Бакирівка. Стара Іванівка та прилеглі до них населенні пункти.

І.АлєксєєвЯк дивиться на це місцева влада, нам розповів міський голова Ігор Алєєксєв:

- Це в тому разі, якщо громади побажають об’єднатися добровільно. А можуть створити і окрему громаду з центром у Чернеччині. Хоча для самого сільського населення це не стане поліпшенням якості життя. Адже тоді, наприклад, хухряни, аби взяти якусь довідку в соціальних службах повинні будуть їхати в Чернеччину з пересадкою в Охтирці. Так само і з інших сіл.

Охтирка вже є самодостатньою громадою у тому розумінні, як це обраховується по методиці Кабміну. І нам, як чиновникам, було б простіше управляти тим, що є. Коли ж приєднаються навколишні села, то це вже зовсім інша річ, адже додається проблем з перш за все з транспортним забезпеченням і дорогами. Люди повинні мати можливість максимум за 30 хвилин дістатися до центра громади. І в цьому не буде ніякого дискомфорту, бо в Києві на роботу дістаються по дві-три години.

- Але ж які наші дороги?

- Якщо збудеться все, що прописано в реформі, то максимум за два-три роки ми будемо жити краще, ніж в Європі. Фінансові ресурси передбачається досить потужні, адже крім того, що перерахував голова РДА Роман Бублик, до місцевого бюджету надходитиме також рентна плата за видобуток корисних копалин плюс 1,5% обігу підприємств добувної галузі. А це дуже-дуже великі кошти. Тож у нас будуть і дороги, і мости, і все інше.

- І все ж таки села бояться, що після приєднання до Охтирки всі гроші осідатимуть у місті, а села остаточно зникнуть.

- Село не зникне, а перейде на вищій штабель життєзабезпечення. Адміністративні реформи відбулися у багатьох країнах Європи. Цим шляхом ішли і Польща і країни Прибалтики. От немає школи в селі. А село живе. Мало того, і хутори живі. І вся інфраструктура, як і належить, працює на людину.

І мова ж не йде про примусове закриття усіх сільських некомплектних шкіл. Люди самі вирішать, як їхнім дітям буде краще: вчитись у школі, де в класі п’ять учнів, чи отримати знання в повноцінному навчальному закладі. Справа місцевої влади – забезпечити право на освіту.

Крім того, як тільки реєструється громада, відомості про це передаються в обласну раду, яка призначає місцеві вибори. Обиратиметься у кожній нинішній сільраді старости, які автоматично входитимуть до складу виконкому міськради і це буде гарантією, що він представлятиме і відстоюватиме інтереси своєї держави.

Що стосується грошей, то бюджетні відносини не дозволятимуть концентрувати кошти в межах одного населеного пункту.

Вже давно потрібно було скасувати зайві чиновницькі структури, які нічого не вирішували і, відповідно, нічого не робили, бо не мали повних повноважень. Чи потрібен, скажімо, у кожній сільській раді свій землевпорядник? Я переконаний, що більшість з них не володіють ні інформацією, ні документацією щодо земельних ділянок на підпорядкованій території. Вони не можуть ні виділити ділянку в натурі, ні вирішити остаточно земельний спір. І так в усьому іншому. Люди їдуть в районну раду чи райдержадміністрацію, які теж дублюють роботу одна одної. Так, це призведе до скорочення штатів, але, повірте, робота у людей з’явиться.

- Кажуть, що саме тому сільські чиновники і гальмують реформу, не розказують людям, які переваги вона несе, а навпаки, страшать повним крахом.

- Так, не всім хочеться змін. Однак не тільки чиновникам не вигідні зміни. Перш за все не вигідні вони так званим латифундистам, бо реформа кардинально змінює підпорядкування землі. Зараз договори на оренду земель запасу, які знаходяться за межами населених пунктів, укладаються в обласній раді. Після реформи всі землі на території громади, крім приватизованих і паїв, стають громадськими, разом з лісами. Болотами, луками, ставками, річками. Яким чином громада ними розпорядиться і яку плату встановлюватиме за землекористування, залежить від неї. Під цю доктрину будуть внесені зміни в Земельний, Лісовий, Водний кодекси.

- А що собою буде являти Охтирка, як повіт?

- Це вже другий етап реформування. Згідно з методикою Кабміну, до Охтирки повинні приєднатися Великописарівський, Тростянецький, Лебединський райони повністю і південна частина Краснопільського. Але нам спочатку доведеться пережити перший етап.

– І останнє питання. А чи не можна все це робити без змін в адміністративно-територіальному плані просто внести зміни до законодавства, держбюджету?

- Ні, не можна. Всі ми розуміємо, що далі так жити не можна. Треба розбігтись, заплющити очі і стрибнути. Гірше не буде, бо далі вже нікуди.

Запитувала Л.Меркульцева

 

 



Добавить комментарий


Архів сайту по місяцям:

Архів сайту по рокам: