103: реформа з фальстартом

22 марта 2019 | АКТУАЛЬНА ТЕМА | Нет комментариев |

У минулому номері ми повідомили охтирчанам про медичну реформу місцевого масштабу, як міський голова Юрій Алєксєєв надумав поліпшити якість надання невідкладної допомоги.

Провівши попередні переговори, наприкінці лютого  було підписано відповідний договір з Сумською обласною радою на забезпечення викликіввід  жителів Охтирки, які належать до категорії не екстрених, комунальним закладом «Сумський обласний центр екстреної медичної допомоги та екстреної медицини катастроф».  Прийнято  рішення Охтирської міської ради про внесення змін до бюджету міста на 2019 рік  та  передано 500 000грн. на вказаний обласний центр. На початку березня  затверджений Порядок взаємодії первинної медичної допомоги Охтирки з службою екстренної допомоги Сумщини з метою забезпечення  права громадян на отримання своєчасної кваліфікованої якісної медичної допомоги у цілодобовому режимі.

На брифінгу для місцевих журналістів 11 березня  Ігор Алєксєєв сказав, що на все про все дається три дні. Тобто за цей час центр первинної медико-санітарної допомоги  повинен був:

а) організувати процес звільнення  за переводом до Сумського  обласного центру 9 працівників пункту невідкладної допомоги;

б) проінформувати населення про припинення роботи бригад невідкладної допомоги і, відповідно, щоб люди не обривали їх телефони;

в) для забезпечення населення міста в святковий та неробочий час цілодобовою первинною медичною допомогою організувати роботу чергового кабінету сімейного лікаря в новому приміщенні приймального відділення ЦРЛ.

В свою чергу обласному центру екстреної медичної допомоги потрібно було:

а) прийняти на роботу 9 охтирських працівників пункту невідкладної допомоги – 4 водія і 5 фельдшерів та забезпечити для них робочі місця і заробітну плату;

б) переорієнтувати диспетчерів 103 на прийом усіх звернень охтирчан щодо надання не тільки екстреної, але й невідкладної допомоги.

Через сайт міської ради Ігор Алєксєєв 12 березня запевнив: «Від завтра охтирчани зможуть гарантовано отримати екстрену і невідкладну медичну допомогу, передзвонивши за єдиним телефонним номером 103».

Ми вирішили перевірити, як виконується розпорядження мера.

Перш за все, переступаємо поріг невеличкої сяк-так  облаштованої кімнати, де знаходиться пункт невідкладної допомоги при Охтирському центрі первинної медико-санітарної допомоги (ЦПМСД), і зустрічаємо трьох працівників пункту. Вони розгублені і обурені. На столі – розкрита на 4 сторінці «Роксолана», на якій опублікований звіт з брифінгу у міського голови. Фельдшер  Маргарита Кулик вголос читає і перечитує рядки про зміни, які стосуються їх подальшої долі.  Виявляється, працівники пункту невідкладної допомоги подробиці про їхнє переведення на роботу до обласного центру дізналися не від свого керівництва, а з газети. «Нам начальник сказав: пишіть заяви на звільнення і їдьте в Суми влаштовуйтеся у Центр екстреної допомоги, може, вас там візьмуть, – розказує водій Микола Яковенко, – Ланін наказав більше не приймати телефонних дзвінків від тих, хто звертається до нас як до пункту невідкладної допомоги, бо відтепер люди звертатимуться виключно на 103. Але люди цього не знають і телефонні дзвінки лунають не один раз за ніч. Ми сидимо і тупо дивимося на телефон, не знімаючи слухавки, бо заборонено. У кожного в голові – а раптом там людина при смерті? А в останню ніч посадили у нас чергового сімейного лікаря, щоб він по телефону консультував. Уявляєте: дзвінок про підвищений тиск у пацієнта, лікар розпитав про симптоми, довідався, чи є ліки, шприц, по телефону почав розповідати, як розкривати ампулку, набирати препарат і самому собі робити укол… Ми не знаємо, що робити далі. Коли нас рік тому  переводили з станції швидкої допомоги у новостворений центр ПМСД, нас попередили за два місяці про реорганізацію, виплатили компенсацію. Хто хотів, перейшов, хто не захотів – знайшов іншу роботу. А зараз нас поставили перед фактом, наче ми і не люди. Ні зборів, ні попередження, ні гарантії щодо працевлаштування ніхто не дає.  Мер каже, що разом зі штатом передають 500 тисяч і нашу машину швидкої допомоги, яка була придбана за бюджетні гроші у 2014 році спеціально для того, щоб охтирчани не були залежні від обласної станції екстреної допомоги, яка виїздить тільки на екстренні виклики. А де гарантія, що зараз вони їхатимуть за першим проханням про допомогу? Хіба ж так робиться реформа?»

В свою чергу Маргарита Кулик показує журнал викликів. У січні їхні бригади невідкладної допомоги виїжджали на виклики 238 разів, з них тільки 64 були переадресовані з обласної диспетчерської 103, у лютому обслужили 189 викликів, з яких 69 за переадресацією. До речі, сама Маргарита не впевнена, що її гарантовано візьмуть на роботу в обласний центр, адже вийшла передчасно з декретної відпустки і має  дворічну дитину, а інша фельдшер готується йти у декретну відпустку.

Ідемо до головного лікаря Віктора Ланіна. Він розповів, що дійсно, попередження за два місяці не було, і тільки у цей день він направив листа головному лікарю обласної станції екстреної допомоги з прізвищами працівників пункту, які повинні будуть перейти до їхнього штату, щоб отримати від нього гарантію прийняття їх на роботу. Що стосується вагітної працівниці, то її залишать у штаті центру.

«Ми організували чергування сімейних лікарів у позаробочий час поки що на базі нашого пункту невідкладної допомоги, а потім кімната для чергувань буде створена при приймальному відділенні ЦРЛ», – повідомив Віктор Григорович. Отакої!  А навіщо ж тоді існуватиме приймальне відділення, де зобов`язані приймати пацієнтів, яких привозить швидка допомога? Це ж просто невиправдане дублювання діяльності приймального відділення і викривлення поняття сімейного лікаря, який повинен дбати про здоров`я тих своїх пацієнтів, з якими підписав декларацію. Прийде такий сімейний лікар після чергування додому відпочивати, а тут йому телефонує його пацієнт з проханням прийти на виклик. Ні, каже сімейний лікар, я не можу, бо цілу ніч чергував замість чергового лікаря приймального відділення і тепер хочу спати.

Де логіка, хочеться запитати у міського голови?Що це за фальстарт і кому він потрібен? Як кажуть, поспіх потрібен тільки при ловлі бліх. А тут йдеться про здоров`я людей та про дотримання законодавства про працю. Адже і до вчорашнього дня диспетчери обласної екстренки рекомендують охтирчанам, які додзвонилися на 103, телефонувати на місцеву станцію невідкладної допомоги. Диспетчери в Сумах самі вирішують, посилати бригаду швидкої чи ні.   Інструкції дозволяють диспетчеру надати консультацію хворому телефоном з допомогою старшого лікаря, який за скаргами людини буде намагатись дистанційно оцінити стан і остаточно вирішити, чого вона потребує. Також може просто призначити ліки телефоном.
Від цього часто шоковані не тільки пацієнти, але й медики. Як можна на відстані, не бачачи пацієнта, достовірно вирішити, що цій людині не потрібна допомога фельдшера? Уряд дійсно більшу ставку робить на сімейнихлікарів, на профілактику, але в реальності «швидка» залишається дуже затребуваною. Тому треба більш ретельно і виважено впроваджувати такі важливі для міста новації.

Л. Меркульцева

 

 



Добавить комментарий

 

 

 

Архів сайту по місяцям:

Архів сайту по рокам: